Content

Historie

Een actieve geschiedenis

Stichting BC Meppel schreef zich op 16 januari 1992 in in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. De BC begon als een poging tot een ordelijke financiering van de betaalde basketbalsport in Meppel. De circa dertig ondernemers die de basketbalploeg van Red Giants sponsorden, wisten niet waar ze aan begonnen en evenmin waar het zou eindigen.

Zeer veel energie en geld gingen in die eerste jaren naar de basketbalsport. Zo liep een speciale wervingscommissie het vuur uit de sloffen om bedrijven te interesseren voor sponsoring. In juli 1994 telde de BC veertig leden, eind mei 1995 waren dit er 73. Van de bijeengebrachte contributiegelden slokte Red Giants negentig procent op. Ook speelde de BC Meppel een grote rol in de zoektocht naar (en onderhandelingen met) hoofdsponsors. Denk daarbij aan Computerij en Byte. Dit alles maakte sportieve successen mogelijk zoals deelname aan de play-offs. De euforie die hiermee gepaard ging maakte bij het publiek torenhoge verwachtingen los. De club kon hieraan op de lange duur niet voldoen. Dit had te maken met geld, maar ook met de accommodatie. Sporthal Het Vledder was in die tijd al afgekeurd voor profbasketbal. Toch zag Nederland zondagsavonds Mart Smeets in Studio Sport steeds wedstrijden in dat 'kippenhok' aankondigen. De BC heeft zich daarom onder leiding van de toenmalige voorzitter Jan Hogenkamp tot het uiterste ingespannen voor een fatsoenlijk onderkomen. Een investeerder was al gevonden, de tekeningen lagen klaar, maar de gemeente zag de plannen destijds niet zitten. Uiteindelijk bleek behoud van professioneel basketbal voor Meppel dan ook onhaalbaar: in 1996 ging het eerste team in Zwolle verder onder de naam van Cees Lubbers.

Succesformule

Van meet af aan wilde het bestuur zorgen voor een bredere basis dan alleen het basketbal. Daarom waren er voor de leden ook business-to-business-activiteiten buiten de deur, wat later de bekende succesformule werd. In de begintijd werden er zo'n vier tot vijf per jaar gehouden, naast het bezoek aan de wedstrijden van Red Giants en informele borrels. Zo waren er uitstapjes naar de effectenbeurs in Amsterdam, Scania in Zwolle (met de boot vanaf Meppel!), RTV Drenthe, de Grittenborgh in Hoogeveen, de Tweede Kamer in Den Haag en de Opelfabrieken in Antwerpen. Het aantal deelnemers lag destijds tussen de 25 en 30. Na het afscheid van de Giants kwamen dit soort activiteiten centraal te staan. De BC had zijn waarde als informeel lokaal zakennetwerk bewezen. Dat bleek uit het feit dat van de oude club basketbalsponsors bijna niemand opzegde. Onder de bezielende leiding van Kees Kuijpers, voorzitter vanaf mei 1994, bleef het aantal leden groeien. In september 1998 melde zich het honderdste lid aan, in januari 2002 nummer 150 en anno 2012 telt de BC zo'n 170 leden. Een derde van hen komt overigens van buiten Meppel.

Persoonlijk

Het activiteitenprogramma is een mêlee van informatie, ontspanning, bedrijfsbezoeken, cultuur, sportiviteit en gastronomie. Daarbij zijn er jaarlijks twee tot drie terugkerende evenementen. Eens in de zoveel tijd wordt de leden naar hun voorkeuren gevraagd. De BC staat garant voor directe communicatie en een persoonlijke benadering: ongedwongen en informeel. Sinds oktober 1999 heeft de BC een eigen internetsite die regelmatig aangepast wordt naar de eisen van de tijd. Daar past ook de digitale BIZNIZ bij waarin onder andere ruimte is voor kort bedrijvennieuws. De communicatiemogelijkheden worden elk jaar weer wat uitgebreid. Zo zijn er inmiddels mogelijkheden voor sponsored content zoals bedrijfsreportages en banners.