Boordevol en toch weer zo voorbij, ziedaar de bijeenkomst ‘BC Bezoekt’ van woensdag 7 oktober. Startplek was de werkplaats van Klinkhamer Reclame.

Stephan feliciteerde de ‘kersverse opa’ Gert Boerhof, die het applaus voor deze mijlpaal glimmend onderging. Als nieuwe leden verwelkomde hij Anita Drogt van Knip en Krul bij Anita uit De Wijk en Berdien Lovers van Borduursalon. Ook deed hij een oproep aan ondernemers met een vernieuwend initiatief om mee te dingen naar de Golden Future Award 2025. Dit kan tot 1 november via www.ondernemersgalameppel.nl. De eerste editie van deze prijs wordt tijdens het Ondernemersgala Meppel uitgereikt.

Wrappen
Wilco Wonnink en Stefan Dekker lieten zien wat er bij Klinkhamer zoal op het menu staat. Wraps bijvoorbeeld, in dit geval een folie waar van alles op kan staan, die op een gladde oppervlakte wordt aangebracht.
Drie van de tien vaste medewerkers hebben hieraan een volledige baan. Zo’n wrap is fraai, beschermend en vervangbaar. “Als je een nieuwe auto laat inpakken en de folie er over vijf jaar afhaalt, is lak eronder nog perfect”, aldus Wilco. Keukens tot complete trucks en boten, zoals de Rotterdamse watertaxi’s van Alumax worden gewrapt.

Of… buitendelen van warmtepompen! Deze lelijke witte apparaten krijgen plots een ooglijk aanzien, afgestemd op de omgeving. Een jaar of vijf jaar geleden ontstond dit idee bij een installatiebedrijf uit Ruinen. Klinkhamer pakte het op. Ook de directie van Bosch kwam dit ter ore, plaatste het op de website en zo werd de wpw (warmtepompwrap) een hit. Alleen een kameleonwrap die met de seizoenen meekleurt is nog toekomstmuziek.
Verder vertelden Wilco en Stefan hoe ze de orders en productie van de grote diversiteit aan bedrijfskleding soepel laten lopen dankzij een kledingmanagementsysteem. De rondleiding door het bedrijf langs ‘de winkel’, de veel kleuren folies, de fullcolour printer en andere apparaten besloot het bezoek.

Straatje verder
Iets later dan beoogd ging het te voet, per fiets of per vierwieler één straatje verder naar bhome@work. Hier stelde Ramon Tempelman van koffiebranderij Miss Morrison uit Staphorst zich kort voor als nieuw BC-lid – het derde van de middag, die inmiddels avond was geworden.
Stephan riep Bianca Mars naar voren. Zij werd onder applaus bedolven voor haar succesvolle initiatief Smash the 90’s, het ninetiesfeest dat vrijdag 3 oktober in een uitverkochte kerk had plaatsgevonden. “Iets geweldig moois voor Meppel”, recenseerde Stephan. Bianca beaamde dat het de bedoeling is om het volgend jaar opnieuw te houden. In het publiek gingen spontaan stemmen op om hier als Businessclub bij te zijn. De voorzitter gaf aan deze stemmen te hebben gehoord…

Vrouw in de media
Bianca leidde de hele menigte voor ‘eigenlijk de officieuze opening van dit kantoor’. De ruimte, nog geen week betrokken, is drie keer zo groot als de vorige aan de andere zijde van hetzelfde pand. Op het poolbiljart liggen de ballen al klaar. Aan de wand een afbeelding van Ida Lupino uit de jaren veertig, ’s werelds eerste grote regisseuse. “Een pionier die ik bewonder. Als vrouw in de media moet je dat ownen, denk ik. En ze is ook niet heel vervelend om naar te kijken.”
Als de ruim vijftig bezoekers zich hebben gepositioneerd op hun staan- of leunplaats bij de muur, schetst Bianca de geschiedenis en de voorgeschiedenis van SMP Media.

Ze begon bijna twintig jaar geleden in de evenementensector met boekingen voor artiesten en stapte vrij snel over naar de reclame- en evenementenwereld. Als eventmanager maakte ze kennis met allerlei branches. Haar speciale interesse ging uit naar online marketing. “Daar heb ik mezelf steeds meer dingen over aangeleerd. Zodoende weet ik wel veel over de technische kant van social media. Ik deed veel interim, maar dacht: het is veel leuker om de bedrijven om me heen te helpen. Daarom heb ik in 2018 SMP Media opgericht.”

Knipoogje
Het bedrijf doet online en offline campagnes en voorziet in videoproducties, animaties, webdesign en grafisch ontwerp. SMP staat voor Social Media Partner, “een knipoogje naar hoe het begon”, aldus Bianca. Nu ligt de nadruk heel erg op video, online de snelste weg naar vertrouwen. “We staan met één been in de wereld van de meest uiteenlopende social media kanalen en met het andere op de vaste grond van de echte wereld.”

De verrassing die volgde was ‘de allereerste editie van BC Talks’, een talkshow met als thema ondernemerschap (in Meppel). Aan tafel nam Bianca Mars als presentatrice plaats, geflankeerd door de voorzitter. De twee overige stoelen wisselden drie keer van be-zitters: de duo’s Kist & Kisjes, Margreet Modderman & Bianca Steenkamp en Eva van Limburg & Berry Wognum. Zij reageerden op stellingen en vragen over het thema. De opname is hier terug te zien (link volgt).

Iedereen aan tafel
Na de talkshow ging iedereen aan tafel in de ‘eetzaal’. Buiten op de gang stond een buffet van De Nachtwacht opgesteld, binnen allerlei drinkbaars van Kisjes plús de koffie van Ramon (Miss Morrison). Deze combineerde lekker weg met de pralines van Bonbon Atelier A3, die als na-dessert werden geserveerd.

Slotstuk van de dag was een presentatie over De Tocht door Sierk Rijkeboer (CrossFit Meppel en Zwolle) en Hijbo Lantink (HLG Solutions). Eigenlijk zijn het vier tochten: in Zuid-Limburg (Vijlen), Schotland (Isle of Skye) en Polen (Tatragebergte en Reuzengebergte). Hijbo: “Als je dan die laatste avond in de pub komt en je hebt een lekkere pint bier en je hebt fish & chips voor je staan, dan is er de magie echt en dan komen de gesprekken.”
Het gaat hier niet om høken, maar om hiken. Eén letter verschil, maar iets compleet anders: zeer lange afstanden wandelen met soms heftige hindernissen, ook wel ‘uitdagingen’ genoemd.

Stilte
Bij Hijbo begon het met een persoonlijke ervaring. “Alleen in de natuur, niemand om me heen, stilte, was voor mij het eerste moment dat ik met mezelf kon overleggen als ondernemer.” Deze ervaring leidde tot een paar wezenlijke beslissingen. “Het heeft mij onwijs geholpen en ik gun iedereen dat.” Dus verleidde hij ook zijn medewerkers…
“Er ontstaat een soort verbroedering die je daarna meeneemt. Het samenwerken is na je terugkomst veel intenser. Je hebt veel meer voor elkaar over, je kent elkaar veel beter. Je bent niet alleen meer collega’s, je hebt samen iets meegemaakt. Dit werkt op alle gebieden door in je organisatie: ziekteverzuim daalt, betrokkenheid neemt toe, verloop neemt af. Dus op allerlei vlakken puur winst.”
Woensdag vertrekken, zondags terug, drie dagen daartussen vol aan de bak. Van koppie naar beneden (dag 1) naar janken (dag 2) naar erdoorheen zijn en genieten (dag 3).

Businessclub-aanbieding
De twee mannen sloten af met een speciale Businessclub-aanbieding: In januari mee naar Limburg en wie voor zaterdag 18 oktober ja zegt, gaat mee voor 749 i.p.v. 895 euro. “Geloof me, wij gaan het in Limburg zo inrichten voor jullie, dat het uiteindelijk janken wordt”, beloofde Sierk. Je moet je knakmomentje hebben.
Hijbo kijkt in het voortraject over je schouder mee naar je knelpunten. De opdrachten die je krijgt, neem je ook mee tijdens het hiken. En er zit een stukje lifestyle-coaching van Sierk. Afhankelijk van je conditie, word je ook fysiek getraind. “Wij zorgen dat je fit genoeg bent dat je die drie dagen overleeft.”

Om alles te laten landen bezinken was er tot slot nog ruimte voor koffie of iets anders. Met zachte drang lukte het om iedereen uiteindelijk de deur uit te krijgen.

Johan Debbenhof
8 oktober 2025