Vrijdagmiddag 28 juni, zon, een frisse dronk, een heerlijke hap, het water van de Nijeveense Plas. Toen ze ’s avonds met een ijsje weer naar hun vervoersmiddelen liepen, hadden de BC’ers geen spijt dat ze waren geweest.
Op de BC Summerbrew van BC Meppel zou bier gebrouwen worden, maar dat hoefde niet meer. Het werd gewoon meteen geschonken en gedronken. Simon de Jong sprak namens de mannen van Gula Beers over hun ‘uit de hand gelopen hobby’. Van de twee Meppeler Gula speciaalbieren zijn in het eerste jaar van hun bestaan meer dan tienduizend flesjes verkocht. En het blijft lekker lopen. Een derde biersoort is in aantocht, vertelde Simon. “Er is geen reden meer om geen Meppels bier op de kaart te hebben.”
BC SummerBlond
Alexander Kisjes verstrekte de flesjes aan de liefhebbers, naast zijn eigen Meppeler Grachtengoud. De slijter kreeg het er warm van en smeerde de schedel goed in. Even later verkozen de deelnemers uit vier ‘blind geproefde’ bieren de Gula SummerBlond officieel tot BC-bier 2019-2020. ZiZo liet zich ondertussen gelden met paella en andere vers bereide diversen.
Zoals aangekondigd, vertelde voorzitter Bart Lever wat het bestuur had besproken over het ‘DNA’ van BC Meppel (zie onder aan dit artikel). Daarnaast lichtte hij tipjes van de sluier op over nieuwe activiteiten vanaf september: samen met Port of Zwolle en ICC PM naar Rotterdam, de naam van Gerard Spong werd genoemd, en ‘we zijn bezig met een buitenlandse reis’.
IJs
Hopelijk had ook Constant van Saltbommel de bovenkant gesmeerd (hij legde als ijscoman de fietsetappe Meppel-Nijeveen-Meppel af). Ook dat was goed georganiseerd: tegen toetjestijd hobbelde zijn kar de wei in.
De zon bleef de hele middag en avond schijnen, dus Wilma had het goed bekeken: lekker zwemmen; die waterplas is er nu toch. Aan de rand van dat water, nodigden twee touwen aan een berkje van twijfelachtige kwaliteit lokale Tarzans uit om een slingertje te wagen. Joost V. liet zich door twee vrouwen vrij gemakkelijk overtuigen dat het verstandiger was om niet op de uitnodiging in te gaan. Zo kan iedereen straks de vakantie zonder onnodige blessures beginnen.
BC Meppel, missie en koers
Het bestuur greep het slotevent aan om iets te delen over de identiteit en de koers van BC Meppel. Tot het DNA van de ‘club’ behoren een goede sfeer, gevarieerde activiteiten van goede kwaliteit en blijde gezichten, aldus voorzitter Bart Lever. “De missie van de BC is op een toegankelijke wijze warme relaties tussen ondernemers tot stand brengen.” BC Meppel mikt op deelnemers met een prominente positie binnen het bedrijf dat ze vertegenwoordigen bij de BC en die dus voor iedereen zakelijk van waarde kan zijn.
Verder noemde hij twee praktische dingen voor het komende seizoen. Ten eerste: als een activiteit een maximum aantal deelnemers heeft, is er per bedrijf één deelnemer welkom. In andere gevallen kun je gewoon met twee deelnemers komen. Ten tweede: om verspilling en teleurstellingen tegen te gaan, geldt bij BC Meppel de goede gewoonte ‘aanmelden = komen’. De gastsprekers, de locatie, de catering en mede-deelnemers rekenen immers op je aanwezigheid! Op dit vlak is het afgelopen jaar al succes geboekt, wat tot minder verspilling heeft geleid. Het bestuur juicht dit toe en zal deze trend in 2019-2020 dan ook blijven stimuleren.