Jan van Setten maak je niks wijs, maar maakt jou wel wijzer. Met een expressief gelaat en aanstekelijke energie, speciaal voor BC Meppel op een online podium vanuit Ludiek in Havelte. Welbespraakt, vlot en grappig omdenkend. Kortom, een echte webbie-nar.

Time Star Media verzorgde de uitzending en de chatbox. Van de chat maakten de deelnemers grif gebruik. Daardoor ontstond online toch een echte BC-sfeer. Er werden prijzen uitgedeeld voor goede, snelle en grappige antwoorden op ‘huiskamervragen’. Harry en Johan wonnen een boek, Jan Piet kreeg de keus uit een boek en een T-shirt, Janny won ‘de liefdesbox’, een verrassingscadeau van Ludiek (hier mag na ontvangst veelvuldig over worden gecorrespondeerd).

Klantontevredenheidsonderzoek
‘Hoe maak je tijdens de coronacrisis contact en hoe onderhoud je de relatie met je klanten?’ was de vraag tijdens de allereerste BC-schermbijeenkomst. “Kijk naar dezelfde dingen met een andere kijk”, aldus Jan de businessbooster. “Je kunt de vraag stellen: wat is er mooi aan dit probleem?”
De term crisis betekent ‘beslissend keerpunt’. “In een crisis waait alles weg wat niet van waarde is. Dus: in je klantrelaties eerst waarde creëren.” Uit een klantontevredenheidsonderzoek ‘Hoe jaag je klanten succesvol de deur uit?’ bleek dat gebrek aan aandacht op één staat. Gebrek aan initiatief staat op twee. “Toon dus echte interesse. En stel de vragen: Waar heb jij behoefte aan? Waar zit jij op te wachten? Waar kan ik je mee helpen?”
Wie goed weet wat de klant wil, kan zichzelf aanraden of afraden – en dan misschien iemand anders aanraden. “Als je weet wat iemand wil, kun je je expertise op een nieuwe manier aanwenden. Antwoord waardevrij, niet met euro’s in gedachten. Laat zien dat je wat dóet. Je wordt beoordeeld op je gedrag, niet op je bedoelingen.”

Wees als een kind
“Wees niet kinderachtig, maar wees als een kind”, adviseerde Jan. “Een kind heeft de I-cloud (vertaling van ‘ik-wolk’) in z’n hoofd nog minder gevuld.” Vandaar dat een kind veel vraagt. Vragen vanuit verwondering is goed voor de relatie. “Onderbreek mogelijke boosheid of irritatie die vanuit de I-cloud naar boven komt. Houd je eigen I-cloud dicht en reageer vanuit verwondering. Dan krijg je geen vechtende, maar een dansende respons. Trek op tijd de love-handle aan. Met andere woorden: stel een liefdevolle vraag.”

In netto anderhalf uur kwam veel meer aan de orde dan op de BC-website past. Een aanrader voor een ieder dus om zich in te schrijven voor de volgende activiteiten.
Tot slot bracht Jan van Setten met de deelnemers een toast uit.
“Laten we drinken op iets wat niet bestaat, maar wat je wel kunt beïnvloeden.”

“De toekomst.”

Johan Debbenhof
2 april 2020

Kijk hier de video terug.