Donderdag 23 mei. Kijken in de keuken van Sligro, horecagroothandel te Zwolle. In het restaurant lagen de oesters al te lonken naar de liefhebbers. Vestigingsdirecteur Michel Spijkerman verwelkomde de veertig BCM-gasten en leidde de groep door het bedrijf.

Het accent ligt op voedselveiligheid, vertelde hij, wat bij de BC’ers op bijzondere belangstelling kon rekenen. “Sligro Zwolle verzamelt vis voor heel Noord-Nederland”, verklaarde Michel. “Morgen om tien uur ligt het product bij de klant.”

Kerstpakketten
De rondleiding ging langs 10.000 m² van de verschillende afdelingen, in temperatuur variërend van een aangename kamer- tot minus 23 graden. Dat Sligro vooruitdenkt werd bij aan het begin van de wandeling al direct duidelijk: kerstpakkettenshowroom. “Die gaat  1 juni open. Een trend is dat vooral grote bedrijven zich hier steeds vroeger mee bezig houden. Volgend jaar opent hij al in maart.”

Krekeltje
Voor food werkt Sigro samen met zelfstandige bedrijven, zogenoemde vers-partners. De schappen en vitrines waren gevuld met gangbare en minder gangbare waar. Zoals de ‘Blue Wolvega’ op de kaasafdeling of zelfschuimende bierglazen bij de non-food. En new food: een stuk of wat niet-vegetariërs namen bijvoorbeeld een krekeltje, een paar anderen hadden liever een sprinkhaan. Voor de meesten was dit de eerste keer dat ze insecten aten. Een bord vol zagen ze nog niet zitten. “Meer een alternatief voor borrelnootjes”, aldus Paul de Rooij. Michel Spijkerman: “We verkopen ook eetbaar deeg. Het wordt gebruikt als dessert. Dat heeft wel de goede smaak, maar in je maag gedraagt het zich niet als deeg.”

Geheel volgens tijdschema schoof het gezelschap in het restaurant aan tafel voor een driegangenmenu met bijpassende wijnen en ongedwongen gesprekken. Smullen dus. Chauffeur Joop bracht de bus weer veilig en in zijn geheel terug naar Meppel.