Geen voetbalgast, maar wel iemand met een elftal. Een snelheidsduivel in dit geval. Het Dakar-rallyteam van Tim en de zeven minuten jongere Tom Coronel bestaat namelijk uit elf man. Tim was donderdagavond 7 februari de spreker op de Parallelbijeenkomst van het Sportgala.

In 2000 begon BC Meppel met deze traditie. Dit jaar was de twintigste keer. In een gevulde Engelenbak deed de coureur zijn verhaal. Tim Coronel (1972) verzorgde een solo-optreden, zonder zijn broer en zonder interviewer. Hij trok een parallel tussen sport en ondernemen.

Doei-doei bij binnenkomst
In 2015 waren de Coronels winnaar van de Loden Leeuw, publieksprijs voor de meest irritante reclame op de buis. Dat de spotjes blijven hangen wordt bewezen door een laatkomer die bij binnenkomst de spreker Doei-doei! toeroept. Op 11 maart komt er een nieuwe filmpje, vertelt Tim – misschien sleept deze opnieuw een prijs in de wacht.

Na 2008 is de Dakar-race i.v.m. veiligheid van de deelnemers verhuisd naar Zuid-Amerika. “Fysiek en sportief veel zwaarder”, aldus Tim, “mede dankzij de grote hoogteverschillen. Dat maakt het als spel veel leuker.”
Na een filmpje en ‘Wie zou een keer mee willen?’ gaan de vingers de lucht in. Het enthousiasme slinkt vlot na het antwoord op de vraag ‘Hoe veel gaat dat kosten?’ “Het wordt de duurste werkvakantie ooit,” voorspelt de coureur.

Snelheid en bekendheid zitten al langer in de familie. ‘Bertus op zien Norton’ uit Oerend hard heeft echt bestaan. “Dat was onze opa”, vertelt Bertus’ kleinzoon.

‘Groen’
Voor de racerij ontwikkelde innovaties worden dikwijls in personenwagens toegepast. Coronel wil zijn gehoor daarmee overtuigen dat de autosport ‘groen’ is.

De coureur noemt zichzelf een ‘twittermongool’. Hij gebruikt Twitter graag om nieuwtjes door te geven. You Tube is van Google, en daarom een ideaal medium als je met een nieuw product komt. Ondertitel je filmpjes, adviseert hij. “Ze worden vaak tussendoor bekeken, zonder geluid, bijvoorbeeld op het werk.”

Tim Coronel is in de wereld met alle technologische ontwikkelingen beslist geen zwartkijker, integendeel. “Wat gaat het toch lekker snel allemaal!” roept hij opgetogen uit. De tip voor ondernemers: “Blijf innovatief en kijk naar voren.”