“Focus je op dat waar je in de gegeven situatie honderd procent invloed op hebt. In een crisis is dat je eigen aanpassingsvermogen.” En: “Stop niet met stagelopen als je je diploma hebt. Kies vanavond nog twee mede-BC-leden uit en bel ze morgen op. Loop stage bij elkaar!”

Oud-hockeycoach en motivator Marc Lammers was in schouwburg Ogterop de hoofdspreker op de Dag van de Meppeler Ondernemer voor het thuispubliek van BC Meppel. In 2008 wonnen de hockeydames onder zijn leiding Olympisch goud in China. Marc Lammers ontwikkelde als coach niet alleen allerhande innovatieve methoden, hij innoveerde ook zichzelf. Van de oude Marc die dacht dat hij het allemaal wel wist, liet hij weinig heel. Dit maakte zijn betoog verfrissend en overtuigend.

Pijnpunt
In het voorprogramma zaten burgemeester Richard Korteland en Ludo Tissingh van AerSMASH aan tafel. Met dit bedrijf loopt het juist erg goed sinds Covid19 de kop opstak. Zijn reinigingssystemen halen aerosolen uit de lucht. AerSMASH levert veel aan de foodsector, transport en horeca. De ondernemer vestigde de aandacht op een pijnpunt bij innovatiesubsidies. “Ook al heb je het allerbeste product, de pijn ontstaat als je de markt op gaat. Om financiële stress te voorkomen heeft een startup in die fase behoefte aan snelle en toegankelijke ondersteuning. In de crisis is dat een noodzaak.” De burgemeester onderschreef dit. Verder bepleitte hij meer clustervorming tussen kleinere bedrijven en grotere organisaties om de innovatiekracht van Meppel te versterken.

Meet je data
Innovatie is Marc Lammers wel toevertrouwd. Zijn coachsuccessen waren gebaseerd op meetbaarheid. Vooral meten wat een ander niet weet. “Het is gevaarlijk om je op het resultaat te richten, want daar heb je geen honderd procent invloed op. Meet in plaats daarvan je data van je proces en kijk daarnaar.” Dit werkt ook in je bedrijf, stelt hij: boek elke dag twee procent winst op terreinen die je zelf in de hand hebt. “Vier niet alleen je eindresultaat, vier ook die kleine successen”, adviseerde hij. “Laat dat merken, laat je klant die energie voelen. Endorfine, als je lacht komt die al vrij.”
Een crisis ziet hij als een kans. Anderen hebben met hetzelfde te maken. Wie zich het best aanpast, is de winnaar. “Op de crisis heb je geen invloed. Je hebt invloed op je eigen aanpassingsvermogen.”

Expertise in de buurt
“Mensen willen best veranderen, ze willen niet veranderd worden. Als ze maar zien wat ze er zelf bij winnen. Er zijn drie manieren om dat te tonen: data, expertise en best practise. Data: meten is weten. Expertise: zorg dat je alle expertise in de buurt hebt. En dat heb je: moet je kijken wat hier in de businessclub allemaal zit! En tot slot best practise. “Toen ik die meiden zei dat ze in een bak ijskoud water moesten gaan zitten, luisterden ze niet. ‘We zijn toch geen paarden?’ Wel naar Ankie van Grunsven, want die had drie gouden medailles.”

Flow thuis
Het waren te veel eyeopeners om in één avond te onthouden. Daarom krijgen de bezoekers Marcs boek thuisbezorgd (bij mij is-ie er al, JD, 21 nov). De titel: Flow. Van goed naar goud. Flow houdt in dat je als team boven jezelf uitstijgt. Hierbij draait het om de mentale component. Vertrouwen, overtuiging. Dat bereik je niet met statistiek of innovatie, maar met een verhaal. “Inspireren doe je met story telling. Welk verhaal vertel jij aan je klant? Wat is jouw betekenis? Hoe weet jij een ander te raken?”

In Athene verloren de hockeyvrouwen tegen Duitsland de finale. Acht speelsters hadden vlak erop willen stoppen. De epische beelden van de olympische atleet Derek Redmond die de coach hun voorschotelde, bracht ze in vijf minuten op andere gedachten. Vier jaar later – in veel moeilijker omstandigheden – wonnen ze goud.
Marcs boodschap voor ondernemers: geef nooit op.

Johan Debbenhof, 19 november 2020